شناسهٔ خبر: 78706 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار:

۲ درصد طوفان‌های حاره‌ای، جنوب ایران را تحت تأثیر قرا ر می‌دهد/ «گونو» خطرناک‌ترین طوفان یک دهه گذشته در سواحل جنوب

طوفان رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار می‌گوید، با وجودی‌که قوی‌ترین طوفان‌های حاره‌ای در حومه آمریکای شمالی شکل می‌گیرند اما در حدود دو درصد از این طوفان‌های ویرانگر در محدوده تأثیر بر سواحل جنوب ایران  فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان هواشناسی کشور، محمدرضا سالاری‌فنودی، در نشست مدیران هواشناسی استان‌های ساحلی کشور در چابهار گفت: سواحل جنوب کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان، بیشترین تأثیر را از پدیده‌های مخرب اقیانوسی دارند؛ به‌طوری‌که در جریان طوفان حاره‌ای "کیار"، به بخش‌هایی از سواحل سیستان‌و‌بلوچستان خسارت وارد شد.

او، بالا آمدن سطح آب دریا را یکی از مهم‌ترین دلایل بروز خسارت‌های طوفان دانست و افزود: این شرایط به‌سبب فشار کم، باد زیاد و موج‌های بلند، می‌تواند باعث جاری‌شدن سیل قابل‌توجهی در نوارهای ساحلی شود.

دبیر تهک دریایی هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان، خاطرنشان کرد: در جریان طوفان "کیار" که پاییز امسال، سواحل استان را تحت تأثیر قرار داد، بالا آمدن آب دریا در سواحل کم‌‌ارتفاع کنارک و بریس، حتی بیشتر از برخی سواحل هند بود. 

سالاری‌فنودی، ادامه داد: تشکیل طوفان حاره‌ای، حداقل هشت شرط عمده دارد که مهم‌ترین آن‌ها، دمای آب اقیانوس است؛ به‌نحوی‌که دمای سطح آب تا عمق ۵۰ متری باید حداقل ۲۶/۵ درجه سلسیوس باشد و هسته آب گرم به‌عنوان چشمه تغذیه‌کننده سیکلون، حداقل دو درجه گرم‌تر از دمای متوسط آب اقیانوس باشد.

او، افزود: رطوبت مناسب هوا در لایه‌های مختلف جو، وجود سرعت مناسب باد و وجود فاصله حداقل ۵۵۰ کیلومتری از خط استوا، از دیگر شرایط تشکیل طوفان‌های حاره‌ای است.

رئیس اداره هواشناسی چابهار، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۴۵ سال منتهی به سال ۲۰۱۵ حداقل ۳۰ طوفان حاره‌ای به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم سواحل جنوب ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

سالاری‌فنودی با بیان این‌که طوفان «گونو» خطرناک‌ترین طوفانی بوده که در یک حدود یک دهه اخیر به سواحل جنوب کشور، برخورد کرده است، گفت: در جریان فعالیت این طوفان، ارتفاع موج در ساحل چابهار به حدود ۶/۵ متر رسید و دستگاه موج‌نگار هواشناسی از کار افتاد.

او، خاطرنشان کرد: وجود مخاطرات جوی-دریایی در چابهار ایجاب می‌کند که ویژگی‌های اقلیمی آن در طرح‌های توسعه‌ای لحاظ شود.